Project manager
In NOWHERE - Imagining The Global City staat het werk van fotograaf Frank van der Salm uit de afgelopen vijfentwintig jaar centraal. In zijn werk richt hij zich op stedenbouw als expressie van onze tijd. Daarin is het beeld van de architectuur veelal belangrijker dan de ervaring van de gebruiker of bewoner. De modellen blijken wereldwijd uitwisselbaar: onmogelijk om te bepalen waar we zijn. Een monumentale videowall aangestuurd door Artificial Intelligence (AI), centraal geplaatst in de grote zaal van het Nederlands Fotomuseum, vormt de fascinerende vertaling Van der Salm’s visie daarop. Met behulp van deze technologie van de toekomst haalt de projectie op een experimentele manier onderliggende verbanden tussen zijn werk van de afgelopen vijfentwintig jaar naar boven. Achter deze wand is een wisselende selectie fysieke werken te zien. Samen met deze tentoonstelling opende de collectie presentatie De collectie belicht door… Artificial Intelligence, waarin Van der Salm’s werk een algoritme gestuurde interactie aangaat met de collectie van het Nederlands Fotomuseum en foto’s van Instagram.
Daarnaast verscheen bij Paradox en Hartmann Books het gelijknamige boek NOWHERE - Imagining the Global City.
Ter verdieping van de tentoonstelling vonden verschillende (online) gesprekken plaats en werd een reeks online vertellingen, gemaakt met Slices, gepubliceerd.
Werkzaamheden:
meedenken conceptontwikkeling, opstellen projectplan, fondsenwerving, crowdfunding boek, productie tentoonstellingen i.s.m. team, productiebegeleiding boek, teksten voor website en social media, ontwikkeling online verhalen, budgetbeheer.
Opdrachtgever:
Paradox
2019-2021
NOWHERE - Imagining The Global City
Frank van der Salm
De tentoonstelling bestaat uit twee radicaal verschillende delen. De AI gestuurde projectie waarin alle 241 beelden zijn opgenomen is overweldigend en dynamisch. Hier wordt gezocht naar de verbanden tussen de beelden op basis van hun achterliggende betekenissen. De beelden zijn hier immaterieel.
Achter de wand heerst museale stilte: dit is het domein van de ‘echte’ werken, met een vaste maat en verschijningsvorm. Ze worden in afzondering van elkaar getoond. Geen overdaad maar schaarste en concentratie; niet meer dan veertien fysieke foto- en videowerken tegelijkertijd. Hier heerst Frank van der Salms esthetiek als voertuig voor zijn kritische verhouding met de gebouwde omgeving. De samenstelling van de tentoonstelling wisselde drie keer, zodat er in totaal 3x 12 fysieke werken te zien waren.
Nederlands Fotomuseum in Rotterdam, 2 juli - 3 oktober 2021.
Deze bijzondere monografie biedt een compleet overzicht van Frank van der Salm’s werk uit de periode 1995 – 2020 in een ontwerp van Irma Boom. Zij plaatste de 241 beelden uit de afgelopen 25 jaar in een associatieve flow waarbij ze niet schroomt beelden soms ondersteboven te plaatsen, zo de kijker dwingend het boek om te draaien en anders, beter te kijken naar de essentie van het beeld.
De publicatie bevat teksten van Shumon Basar, Aaron Bestky en Urs Stahel. Zij reflecteren vanuit de filosofie, schilderkunst, architectuur en fotografie op Van der Salm’s werk in de context van beelden als dragers van de urbane samenleving. Het 368 pagina’s dikke boek op groot formaat (24 x 32 cm) boek is verschenen bij Paradox (NL) en Hartmann Books (DE) met drie verschillende coverversies.
Stedenbouw als expressie van onze tijd vormt de basis van het werk van fotograaf Frank van der Salm. Over de hele wereld richt de Rotterdammer al 25 jaar zijn camera op het stedelijke landschap in de breedste zin. Hij legt vast wat er al is, zet niets in scène. De wijze van kadrering en het experimenteren met kleur, licht, schaal en scherptediepte maken zijn foto’s onweerstaanbaar. Het resultaat is een oeuvre waarin verbeelding het overneemt van de werkelijkheid.
Esthetiek speelt een belangrijke rol in het werk van Frank van der Salm. Ze is het middel waarmee hij de stedelijke wereld waarin wij leven kritisch bekijkt. Hij laat zien dat stedelijke architectuur steeds meer uitwisselbaar wordt. Het beeld dat er van gemaakt kan worden, lijkt bepalend óf en hoe ze wordt gebouwd. Instagrammability is hierbij het criterium.
Het opsporen en duiden van de kritische betekenis in een oeuvre is traditioneel gesproken het domein van de curator. In deze tentoonstelling deelt curator Bas Vroege die rol met een andere speler van onze tijd: artificiële intelligentie (AI). Met artificiële (of kunstmatige) intelligentie kan de computer patronen herkennen in ongestructureerde gegevens en deze gebruiken om zelf beslissingen te nemen.
Welke nieuwe verbanden in 25 jaar fotografie kunnen met artificiële intelligentie naar de voorgrond worden gebracht? In NOWHERE wordt dit experiment aangegaan. Voor elk van de 241 beelden waaruit zijn oeuvre bestaat, benoemde Frank van der Salm zijn motieven. Dat zijn er 41 in totaal en ze variëren van ‘24/7’ tot ‘alienation’ (vervreemding). Hij gaf ze vervolgens een score tussen 0 en 1. Voorzien van deze data werden de beelden door AI-wetenschapper Gjorgji Strezoski ingevoerd in de supercomputer van de Universiteit van Amsterdam.
In samenwerking met data-ontwerpers RNDR en componist Henry Vega worden de resultaten van dit experiment hier gepresenteerd op een videomuur van stedelijke dimensies. Daarin reist de kijker door een denkbeeldige dataruimte langs de motieven van Frank van der Salm.
Uit de introductietekst van de tentoonstelling.
NOWHERE – Imagining the Global City is een Paradox productie in samenwerking met het Nederlands Fotomuseum, mede mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, het Mondriaan Fonds, Fonds 21, Prins Bernhard Cultuurfonds (Breeman Talle Fonds) en Stichting Zabawas.